Навчальна робота

Роль фізкультхвилинок

Мудреці казали: “Рух здатний замінити всі на світі ліки, але жодні з ліків не замінять руху”. 

 Традиційні фізкультхвилинки проводяться під час навчальних занять, коли діти знаходяться у сидячому положенні, з метою зняття стомлення. Проведення фізкультхвилинок перш за все позитивно впливає на емоційний стан, забезпечує відновлення працездатності, підвищує настрій дітей, знижує статичні навантаження, попереджає тим самим порушення постави. Завданням педагога саме є оптимізація цієї форми фізкультурно-оздоровчої роботи з метою здобуття максимального оздоровчого ефекту. У комплекс вправ також включені елементи рефлексотерапії, тобто сукупність прийомів цілеспрямованої, переважно крапкової, дії на організм шляхом роздратування рецепторного апарату шкіри і належних тканин. Цей метод (акупресура) надає дію через так звані активні крапки. У відповідь на роздратування певних активних крапок в організмі виникають реакції, що забезпечують його адаптацію до змін зовнішнього середовища, і інші захисні реакції, активізується діяльність внутрішніх органів, регулюється м’язовий тонус, знижується нервово-психічна напруга, досягається релаксація.

Від крапки багато в чому залежить ефект (управління життєвої енергії). Так, через дію на активні зони ступні – цього розподільного щита – можна «підключитися» до будь-якого органу людського організму і стимулювати або гальмувати його діяльність. Дія на активні зони колінного суглоба сприяє підвищенню опірності організму до вірусних і алергічних захворювань, оскільки роздратування цих зон призводить до збільшення синтезу інтерферону. Пальці наділені великою кількістю рецепторів, що посилають імпульси в центральну нервову систему. Натиснення на середній палець стимулює мозок, знижує кров’яний тиск; впливаючи на мізинець, можна поліпшити розумову діяльність. За допомогою масажу біологічно активних крапок на вушній раковині можна швидко підняти тонус нервової системи, зняти стомлення, мобілізувати функції систем, що лімітують працездатність.

Також в комплекс включені вправи дихальної гімнастики, що викликають у дітей емоційний підйом, поліпшуючі кисневий обмін, дають оздоровчий ефект.

Методика проведення фізкультпауз

Фізкультхвилинки проводяться на кожному уроці між 20-ою і 25-ою хвилинами протягом 1,5-2 хв. Кожен комплекс фізкультхвилинок складається з 5–6 вправ, повторених 5-6 разів, з них 3 вправи – із запропонованих (по одному з кожного блоку).

Педагогу, тренеру-викладачу з хортингу, що працює в дошкільному закладі або в загальноосвітньому навчальному закладі з школярами у початкових класах, необхідно вивчати весь матеріал – у тому числі і теоретичні обґрунтування кожної вправи, зацікавлювати та заохочувати дітей до виконання вправ.

Комплекс вправ для включення у фізкультхвилинки

Вправа 1. Дія натисканням на пальці рук.

Пальці наділені великою кількістю рецепторів, що посилають імпульси в центральну нервову систему. Пальці є «дорогами зворотного зв’язку» з тими або іншими органами. Наприклад, натиснення на середній палець тонізує мозок, знижує підвищений кров’яний тиск, а впливаючи на мізинець, можна поліпшити діяльність. Необхідно використовувати натискання на пальці рук у поєднанні з дихальними вправами, і ці дії значно покращують самопочуття дітей. Натискувати слід від пальця до кінчика, включаючи подушечку, в 3-4 прийоми. Натискати палець потрібно поперемінно на тильну, а потім і на сторони пальців. Тривалість натискання – 3 с, сила – середня. Обробляються пальці обох рук по черзі.

Вправа 2. Дія на активні крапки ніг.

Натискаючи на активні крапки підошви, ми стимулюємо функції багатьох внутрішніх органів. Аби надати загальну дію на всі активні крапки підошов, слідує сидячи катати палицю. Тривалість – 2–3 хв. На звичайну палицю приклеїли вузькі подовжні смужки з пластмаси. Катання такої палиці надаватиме сильнішу дію на активні крапки.

Масаж рефлексогенних зон ступні – особливий спосіб боротьби із стомленням. Зональний самомасаж підошви надає потужну тонізуючу, загальнозміцнювальну дію.

Вправа 3. Масаж біологічно активних крапок на вушній раковині.

За допомогою їх масажу можна швидко підняти загальний тонус нервової системи, зняти стомлення, мобілізувати функції систем, лімітуючих працездатність.

Ретельно промасажувати натисканням середньої сили вушні раковини від верхньої частини до мочки. Тривалість – 10-15с.

Вправа 4. В.П.: сидячи за партою, ноги зігнуті, руки на колінах. «Перекочування» стоп з п’яти на носок. Руками масажувати біологічно активні зони коліна. Тривалість масажу – 8 с.

Вправа 5. «Слон». Стоячи, ноги на ширині плечей або сидячи, притиснути голову до плеча і оглядіти кімнату (клас). Прагнути рухатися всією верхньою частиною тіла, неначе малюєте «вісімку». Під час руху витягнути руку і дивитися на пальці. Якщо у полі зору руху вся рука, значить, вправа виконана добре. Повторити іншою рукою.

Вправа 6. «Сова». Обхопити плече і «розім’яти» м’язи. Обернути голову і поглянути через одне плече, потім через інше. Опустити голову на груди, дихати глибоко, розслаблюючи м’язи. Повторити вправу, розминаючи інше плече.

Вправа 7. Творчий образ – «Тренер з хортингу». Сидячи за партою, опустити голову на руки, закрити очі, розслабитися і думати лише про тренера з хортингу (творчий образ). Образ можна міняти, наприклад, на «бабусю», «дідуся», «зелену ялинку» або «сонечко».

Використання фізкультхвилинок на уроках української мови та літератури

Здоровою може вважатися людина, яка відзначається гармонійним фізичним і розумовим розвитком  і добре адаптована до оточуючого її фізичного та соціального середовища. (Г.Сигерист) Приймаючи дитину до школи, «потрібно враховувати, що маємо справу з дитячим Норма природної потреби в русі у дітей становить приблизно 1,5 – 2 години на добу. Проте  за час навчання у школі рухова активність дитини зменшується. Руховий режим з відносно довільного змінюється на обумовлений строгими правилами поведінки. Більшу частину доби дитина перебуває у статичному  положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці. Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли  виконувати нескладні фізичні вправи. Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.  Фізкультхвилинка має стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового навчання, ритміки, фізичного виховання). Фізкультхвилинка включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізхвилинки 2-3 хвилини. Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів. Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи. Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи. Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки  – на 10-ій  і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти швидко стомлюються,  можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ). Не потрібно забувати про відпочинок і під час виконання дітьми  домашніх завдань. У групі подовженого дня фізкультхвилинки організовує вихователь, а вдома – батьки чи дитина самостійно. Пропонуємо вашій увазі фізкультхвилинки, які можна провести під час занять у початковій школі, зокрема на уроках читання.
    Орієнтовні вправи для розвитку дихання
1.  Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря. За рекомендацією Є.В.Давиденка:
1.  В. п. – стати рівно, руки вниз. 1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2.  В. п. – стати рівно, руки вниз. 1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
3.  Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів. 4.  Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.   Комплекс вправ гімнастики для очей
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само – у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.  
Вправи для профілактики короткозорості
1. В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки. Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.
2. В. п. – сісти на стілець. Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.    
Фізкультхвилинки з віршованими текстами
1. Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.  

2.  Хто ж там, хто вже так втомився,   
   І наліво нахилився?    
Треба дружно всім нам встати           (вийти із-за парт)    
  Фізкультпаузу почати.     
  Сонце спить, небо спить          (очі закриті долонями)  
  Навіть вітер не шумить.          (присісти)     
Рано-вранці сонце встало      (відкрити очі, встати, підняти голови,   Всіх промінням привітало.    (піднятися на носки, руки підвести                                                              угору, розвести в сторони, підвести                                                               угору, помахати руками)    
Хмарка сонечко закрила     
Слізки срібні зронила.                         ( закрити обличчя руками)      Ми ті слізки пошукаємо,    
У травичці позбираємо.                       (присідання)  

3.  Всі піднесли руки – раз!    
    Раз! – і вгору, два! – і вниз
     На носках стоїть весь клас.
      На сусіда не дивись.
     Два – присіли, руки вниз,       
    Будемо дружно ми вставати,    
На сусіда подивись.        
    Щоб ногам роботу дати.  

4.   Раз! Два! Час вставати:  
   Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.  

4. Ми берізки і кленці.
В нас маленькі стовбурці.(Встати)
Ми в стрункі стаєм рядки.
Виправляєм гілочки. (Руки поставили перед собою)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)  

5. Виростем великими (діти стають на пальці ніг, руки вгору).
Яблук нарвемо ( імітують зривання яблук обома руками).
В кошики великі (розводять руки в сторони).
Ми їх складемо ( присідають, імітуючи складання яблук).

6. Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.  

7. Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо,
Відпочивши дружно враз
Приступив до праці клас.

  8. Столярки-молодці,
Тешуть столики й стільці.
Пилочками чики-чики,
Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки, чик-тук-туки,
В нас до праці здібні руки.  

9.Раз, два – усі пірнають,(Присідання)
Три, чотири – виринають,
П”ять, шість – на воді (Рухи руками)
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім, що є сили –
Всі до берега приплили,(Руки на поясі, ходьба на місці)
Дев’ять, десять – розгорнулись,
Обсушились, потягнулись,
І розбіглись, хто куди. (Сісти за парти).  

10. Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)
Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)
Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)
То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)
То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)
То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)
Птахи летять – відлітають, (Махають руками)
А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).

  11. Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.  

Орієнтовні вправи для фізкультхвилинок
1. Вихідне положення – сидячи на стільці, руки вздовж тіла розслаблено.
1 – нахил голови назад,
2 – нахил голови вперед.
Вправу виконувати повільно, спину тримати рівно, голову нахиляти як можна далі.
2. Вихідне положення – ноги на ширині плечей, руки вбоки. Кругові рухи руками вперед і назад.
3. Вихідне положення – сидячи на стільці, руки до плечей, лопатки з’єднати.
1 – 2 – нахил вправо, 3-4 – нахил вліво.
4. Вихідне положення – руки на плечі. Відставити праву ногу назад на носок, руки підняти вгору, прогнутися, подивитися на кисті рук, повернутися у вихідне положення.
Те саме, починаючи з лівої ноги.
5. Вихідне положення – руки на поясі. Повернути тулуб наліво, руки в бік долонями вгору, повернутися у вихідне положення. Те саме, але в інший бік.
6. Вихідне положення – основна стійка. Підняти вперед праву ногу, зігнуту  в коліні. Руками притиснути коліно до грудей, повернутися у вихідне положення. Те саме, починаючи з лівої ноги.
7. Вихідне положення – основна стійка. Поставити праву ногу вперед на носок, підняти руки вперед, стискуючи і розпрямляючи пальці. Праву ногу в бік, руки в сторони, продовжуючи стискувати і розпрямляти пальці. Приставити ногу, опустити руки. Те саме, починаючи з лівої ноги.
8. Рухи тулуба вправо-вліво, вперед-назад, навколо своєї осі.
9. Згинання і розгинання ніг, вставання із сидячого положення і повернення у вихідне положення.



Зразок  схеми самоаналізу уроку
    1.Характеристика навчальних можливостей класного колективу за результатами педагогічного аналізу. Як враховано особливості учнів під час планування даного уроку?
     
2.Тип уроку, його структура; як даний урок пов’язаний із попереднім, який матеріал цього уроку необхідно використати в подальшому?
     
3. Які головні завдання уроку, їх врахування під час планування та реалізації мети уроку /навчальної, виховної, корекційно – розвивальної/?

    4.Чи раціонально використано час уроку, чи раціональна структура уроку для вирішення його основних завдань?
        
5. Яке поєднання організаційних форм, методів і прийомів
використано на уроці, чи оптимальне його поєднання?

6. Як здійснюється контакт  із класом та з окремими учнями, тобто як було налагоджено зворотний зв’язок?
       
7. Чи раціонально використано  навчальний кабінет, шкільні майстерні (якщо є)? Чому обрано  саме такі  засоби навчання?
       
8.Наскільки ефективно організовано самостійну роботу, чи використано елементи самоосвіти, самовиховання?
       
9.Як організовано контроль за якістю навчальних досягнень учнів?
       
10.Чи забезпечено цілеспрямовану розумову діяльність
учнів?

11. Як створювалися ситуації емоційних переживань для
формування внутрішньої мотивації навчання?
   
12. Чи дотримувався вчитель  педагогічного такту?
   
 13.Чи зацікавив урок учнів?

14. Які елементи в ході уроку були найбільш вдалими? Що не вдалося виконати?
  
 15. Як продумано додаткові  варіанти для непередбачених ситуацій?
 
16. Як планувати роботу над усуненням недоліків?